Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Leren van horen zeggen biedt als draaiboek een praktische handleiding voor een project rond mondelinge geschiedenis in het secundair onderwijs. Met uitgewerkte voorbeelden en handige lesfiches die direct kunnen gebruikt worden bij de concrete uitwerking. In het draaiboek werden 10 good-practices opgenomen : voorbeelden van een concrete uitwerking die ook aandacht heeft voor een grondige evaluatie. De voorbeelden houden rekening met de verschillende onderwijsniveaus, de mogelijkheid om vakoverschrijdend te werken en zijn uitgewerkt in verschillende vormen.
museologie --- mondelinge geschiedenis --- onderwijs --- Didactics of secundary education --- vakoverschrijdende thema's --- Didactics of history --- geschiedenisonderwijs --- History as a science --- Oral history --- Methodology --- Education [Secondary ] --- Belgium --- Curricula --- History --- Study and teaching (Secondary) --- #PBIB:+118.20 --- 900.1 --- geschiedenis --- projecten --- Geschiedenis --- 485.6 --- secundair onderwijs --- erfgoededucatie --- Erfgoededucatie --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- Erfgoed en geschiedenis : Onderwijs --- geschiedenis - hulpmiddelen, bibliografieën en geschiedbronnen --- Mondelinge geschiedenis --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- #BSCH: vak : geschiedenis --- Schoolbooks - Didactic material --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Geen enkele vertelling kan je in direct contact met het verleden brengen. Niet één mens, en dus ook niet één historicus, is in staat herinneringen zomaar als onaangeroerde dingen op te graven. De juiste werkwijze van mondelinge geschiedenis bestaat niet: uiteenlopende themas en interviewsituaties vragen altijd weer om een eigen benadering. Als historicus ben je onvermijdelijk in je geschiedschrijving aanwezig: door je eigen keuzes en interpretaties. En in mondelinge geschiedenis ben je zelfs actief betrokken bij het ontstaan van de bron.Dit boek handelt over mondelinge geschiedenis. Wil je mensen laten vertellen over hun verleden, over welke ervaringen en gebeurtenissen dan ook, dan vind je hier een houvast, niet het minst om vervolgens op een doordachte manier aan de slag te gaan met de verhalen die je zelf tot stand hebt laten komen. Of je een student bent of een onderzoeker, een journalist of een therapeut, een theatermaker of erfgoedconsulent, dit boek zal een handreiking zijn, niet alleen bij de praktische uitvoering van mondelinge geschiedenis maar ook bij de reflecties die je daarbij hoort te maken
cultureel erfgoed --- mondelinge geschiedenis --- History as a science --- Mondelinge geschiedenis --- 930.2 --- Academic collection --- C6 --- geschiedenis --- geschiedeniswetenschap --- onderzoek --- 900.1 --- 930.2 Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Hulpmiddelen bij de studie der geschiedenis - Bibliografie - Geschiedbronnen --- Geschiedenis --- Geschiedbronnen --- Geschiedschrijving --- Gesproken taal --- Mondelinge getuigenissen --- Verhalen --- 901 --- Geschiedbron --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Verhaal --- cultureel erfgoed. --- mondelinge geschiedenis.
Choose an application
De honderdste verjaardag van de Eerste Wereldoorlog in 2014-2018 zal ook lokaal niet onopgemerkt voorbijgaan. Tientallen steden en gemeenten maken zich klaar om hun oorlogsverleden uit te pluizen en te presenteren. Maar wat valt er eigenlijk te herdenken? Wat weten we over dat vreemde conflict in onze achtertuin? Hoe vertalen we een bezettingsgeschiedenis naar projecten voor een breed publiek? Dit boek is geen klassiek geschiedenisboek over bezet België, maar nodigt de lezer uit om zelf creatief aan de slag te gaan met het lokale oorlogsverleden. Het brengt prikkelende vragen en methodes van de academische geschiedschrijving naar het brede publiek. Zo kunnen cultuurbeleidscoördinatoren, leerkrachten, erfgoedwerkers en al wie geïnteresseerd is in het vaak exotische lokale verleden, zelfstandig het traject afleggen van idee naar tentoonstelling, van archiefvondst naar toeristische wandelroute. (flaptekst) Ter nagedachtenis van WO I organiseert men allerlei herdenkingsactiviteiten. Hoe zet je zo'n herdenkingsproject op? Waar vind je materiaal om je project te stofferen? Welke thema's kun je belichten?
History as a science --- Eerste Wereldoorlog --- History of Belgium and Luxembourg --- anno 1910-1919 --- Wereldoorlog 1 --- Publieksprojecten --- oorlog --- 1914 - 1918 --- World War, 1914-1918 --- Social aspects --- Historiography --- Belgium --- History, Local --- C3 --- Wereldoorlog I --- erfgoed --- handleiding --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- geschiedenis --- jubilea --- projecten --- 866 Herdenking en herinnering --- Kunst en cultuur --- Guidebooks --- Cultural property [Protection of ] --- History --- 20th century --- 927.5 --- World War, 1914-1918 - Belgium - Anniversaries, etc --- World War, 1914-1918 - Social aspects - Belgium - Historiography --- Belgium - History, Local --- oorlog. --- 1914 - 1918. --- Eerste Wereldoorlog.
Choose an application
Dans in België brengt het boeiende verhaal van vijftig jaar dansgeschiedenis. Lang vóór er sprake was van De Keersmaeker of Béjart dacht men in Brussel en Antwerpen al na over de plaats van dans tussen de kunsten. Terwijl dans in de late negentiende eeuw gebukt ging onder een kwalijke reputatie, veroverde de kunstvorm in de periode 1890-1940 een belangrijke plaats in het Belgische artistieke landschap. Staf Vos toont hoe buitenlandse dansers, van Isadora Duncan en Les Ballets Russes tot Rudolf von Laban, als voorbeeld dienden voor binnenlandse initiatieven. Daarnaast vertelt dit boek over filosofen, kunstenaars, pedagogen en politici die werden getroffen door de kracht van dans. De lezer krijgt hierdoor een originele kijk op het Belgische artistieke en intellectuele leven in de vroege twintigste eeuw.
Theatrical science --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- dansgeschiedenis --- anno 1800-1899 --- anno 1900-1909 --- anno 1910-1919 --- anno 1920-1929 --- anno 1930-1939 --- anno 1940-1949 --- Belgium --- Dans --- België --- dans --- ballet --- opera --- muziek --- 1890 - 1940 --- Academic collection --- C3 --- geschiedenis --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- 791 --- 793.324 --- 793.3 <09> --- 793.3 <09> Bewegingskunst. Ritmiek. Dans. Volksdans--Geschiedenis van ... --- Bewegingskunst. Ritmiek. Dans. Volksdans--Geschiedenis van ... --- 793.324 Bewegingskunst: kunstdansen --- Bewegingskunst: kunstdansen --- Kunst en cultuur --- Dans- en bewegingskunst --- Bewegingskunst. Ritmiek. Dans. Volksdans--Geschiedenis van --- Dance --- History --- 19th century --- 20th century --- Ballet --- Danse --- 78.76 --- Dansgeschiedenis --- 19e eeuw --- 20e eeuw --- ballet. --- dans. --- muziek. --- opera. --- 1890 - 1940. --- België.
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|